KPN heeft in het eerste kwartaal meer winst geboekt op een omzet die opnieuw iets lager was dan een jaar eerder. De opbrengsten stonden onverminderd onder druk door de achteruitgang op de zakelijke markt. Die werd weer deels gecompenseerd door de vooruitgang van het telecombedrijf op de consumentenmarkt.
KPN meldde woensdag een omzet van 1,65 miljard euro over de eerste drie maanden van 2017. Dat was 2,4 procent minder dan een jaar eerder. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 3 procent naar 584 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde bijna, tot 92 miljoen euro.
De opbrengsten uit de verkoop van mobiele en vast telefonie, internet en tv aan consumenten liepen met 2 procent op. De omzet op de zakelijke markt slonk met 7 procent. KPN ziet hier wel meer klanten overstappen op zijn ICT- en clouddiensten, maar dat is nog niet voldoende om de aanhoudende krimp te stoppen.
Het aantal klanten dat zowel vaste als mobiele diensten van KPN afneemt, groeide afgelopen kwartaal met 45.000 naar ruim 1,1 miljoen huishoudens. Daarmee bedient het bedrijf 39 procent van de hele breedbandmarkt met die totaalpakketten. Die zijn van groot belang voor KPN, omdat klanten die meer diensten afnemen minder snel overstappen naar een concurrent.
KPN strikte verder per saldo 12.000 nieuwe breedbandklanten en 27.000 nieuwe afnemers van zijn tv-aanbod. Ook werden per saldo 2000 nieuwe abonnementen voor mobiele telefonie afgesloten. Die aanwas werd gedrukt door de scherpe concurrentie op het gebied van sim-only abonnementen.
KPN koopt in de komende periode voor 200 miljoen euro aandelen in. Het telecombedrijf handhaafde verder zijn verwachtingen voor dit jaar. Daarbij wordt onder meer gerekend op een stabilisering van het brutoresultaat ten opzichte van vorig jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl